5.1.1 Ο ΜΙΝΩΙΚΟΣ ΛΑΒΥΡΙΝΘΟΣ-Σημαντικές μυθολογικές πληροφορίες


5.1.1 Ο ΜΙΝΩΙΚΟΣ ΛΑΒΥΡΙΝΘΟΣ

Σημαντικές μυθολογικές πληροφορίες

α)      Μίνως

Στον καιρό του οι πολιτείες της Κρήτης μεγάλωσαν και ομόρφυναν, οι τέχνες αναπτύχθηκαν και οι άνθρωποι έζησαν ειρηνικά, με πλούτο και σιγουριά.

Χιλιάδες χρόνια, οι λαοί κράτησαν στη μνήμη τους τη θύμηση του Μίνωα, με τη σιδερένια θέληση και την αξεπέραστη δικαιοσύνη του.

Για να κυβερνά το μεγάλο κράτος του το χώρισε λέει, σε τρείς περιφέρειες, των οποίων οι πρωτεύουσες βρισκόταν στις κορυφές ενός τριγώνου.

Η πρώτη έβλεπε την Ασία και είχε κέντρο την Κνωσό. Η δεύτερη έβλεπε την Αφρική και είχε κέντρο τη Φαιστό και η τρίτη έβλεπε την Ευρώπη και είχε κέντρο την Κυδωνία.

Πάνω στο πως έγραφε τους νόμους του ιστορούσαν πως αυτός, κάθε εννέα χρόνια απομακρυνόταν ολότελα από τους ανθρώπους, ανέβαινε κατάμονος στο βουνό-την Ίδα-, στο σπήλαιο του Δία, έμενε εκεί κλεισμένος για καιρό και ύστερα, σαν κατέβαινε πάλι στους υπηκόους του, είχε μαζί του γραμμένους νέους νόμους.

Λένε ακόμη ότι ο Δίας όχι μόνο έδειχνε στο γυιό του τους νόμους, αλλά και με ιδιαίτερη πατρική φροντίδα τον είχε μορφώσει ο ίδιος, ως διδάσκαλος, από εννέα χρονών παιδί και για εννέα ολόκληρα χρόνια.

Από τα παραπάνω, δύο στοιχεία του μύθου, έχουν για μας ιδιαίτερη σημασία. Η σύνταξη των νόμων με έμπνευση ή την υπαγόρευση του Θεού και η αναθεώρησή τους κάθε εννέα χρόνια.

Το πρώτο στοιχείο μας είναι γνωστό και από τη Βίβλο, με τον Μωϋσή. Γνωρίζοντας ότι η λατρεία του κρητικού Διός ήρθε από τα νοτιοανατολικά παράλια της Μεσογείου, υποθέτουν κοινή πηγή για τη σχετική βιβλική μινωϊκή παράδοση.

Όσο για το δεύτερο στοιχείο, με τον ιερό αριθμό εννέα (9), σημαδεύεται η περίοδος μαθητείας του Μίνωος κοντά στον Δία και η ανανέωση της εντολής ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Από εδώ εξηγείται και το επίθετο του Μίνωος εννέωρος = για εννιά χρόνια.

Πολλαπλάσιες του εννιά είναι οι ενενήντα πόλεις της Κρήτης κατά τη βασιλεία του Μίνωος και υποπολλαπλάσιό του  ο αριθμός τρία, ο οποίος υποδηλώνει τις τρείς περιφέρειες της επικράτειας και τα τρία αδέλφια που τις κυβερνούσαν.

Επίσης πολύ σημαντική είναι η πληροφορία, ότι ο Μίνως μετά τη νίκη του, ανάγκασε τους Αθηναίους, να του παραδίδουν κάθε εννέα χρόνια, επτά νέους και επτά νέες-εννεάχρονους όλους-, για τροφή στον Μινώταυρο, για όσα χρόνια θα ζούσε το τέρας.

Είχαν προηγηθεί δύο αποστολές κι εκείνη με τον Θησέα ήταν η τρίτη. Σ’ αυτή την αποστολή το μαντείο των Δελφών, είχε συμβουλεύσει να προσκαλέσουν την Αφροδίτη για οδηγό τους.

Οι νέοι και οι νέες, θα πρέπει να ήσαν γόνοι επιφανών οικογενειών, αφού βλέπουμε ότι στην τρίτη αυτή αποστολή, παίρνει μέρος κι ο Θησέας γυιός του Αιγέα, αλλά και η Περίβοια, η όμορφη κόρη του βασιλιά Αλκάθοου των Μεγάρων.

β)    Θησέας και Αριάδνη

Ο έρωτας του Θησέα είναι εκείνος που θα κάνει τον θηλυκό νου της Αριάδνης να του προσφέρει από Αγάπη ένα κουβάρι νήμα, συμπληρώνοντας τη μυϊκή ρώμη και ευψυχία του άρρενος.

Ο Θησέας, κατά το ταξίδι της επιστροφής, αφήνει την Αριάδνη στη Νάξο-την τότε Δία-, υπακούοντας στην απαίτηση του Θεού Διονύσου. Φθάνοντας δε στη Δήλο, για να τιμήσει τον Απόλλωνα, του αφιερώνει το ξόανο της Αφροδίτης που του είχε χαρίσει η Αριάδνη και μαζί με τους άλλους νέους και τις παρθένες, χορεύει έναν συρτό, με τους ελιγμούς του οποίου αναπαριστάνουν τους διαδρόμους του Λαβυρίνθου. (Χορός της Αριάδνης στον οποίο προφανώς μυήθηκε από εκείνη).

γ)     Δαίδαλος

Η μορφή του Δαιδάλου εκπροσωπεί την εφευρετικότητα με τις τεχνικές ικανότητες για τη δημιουργία μηχανών, εργαλείων και κτισμάτων.

Όταν εξόριστος κατέφυγε στον Μίνωα, κέρδισε αμέσως τη φιλία του. Έτσι ο Δαίδαλος έκτισε στην Κρήτη, μεγάλα παλάτια, αγάλματα, λουτρά, τον Λαβύρινθο όπου κρατούσαν κλεισμένο τον Μινώταυρο και το μαρμάρινο χοροστάσι, όπου χόρευε η Αριάδνη με τις φίλες της.

Για τον Δαίδαλο λένε ότι έζησε πολύ καιρό στην Κρήτη, στη Σικελία και στην Αίγυπτο, όπου έκτισε κι έναν λαβύρινθο, πριν από τον Λαβύρινθο της Κρήτης.

δ)   Μινώταυρος

Ο Μίνως ζήτησε σημάδι από τον Ποσειδώνα, που να έδειχνε, ότι η θέληση των Θεών ήταν, να αναγνωρισθεί βασιλιάς· και το είχε, καθώς τότε ξεπήδησε από τα κύματα ένας πανέμορφος ταύρος.

Αυτόν τον ταύρο ο Μίνως δεν τον θυσίασε στον Ποσειδώνα όπως θα έπρεπε, μα τον κράτησε και θυσίασε άλλον.

Ο Ποσειδώνας λοιπόν, για τιμωρία, έκανε τη σύζυγο του Μίνωα Πασιφάη, να νιώσει παράφορο  ˝έρωτα˝  για τον όμορφο ταύρο και με τη βοήθεια του Δαίδαλου, κατάφερε η Πασιφάη, να ενωθεί μαζί του, με αποτέλεσμα τη γέννηση του Μινώταυρου, ο οποίος ήταν άνδρας στο σώμα και ταύρος στο κεφάλι.

Ο Μίνως έκλεισε τον Μινώταυρο στον Λαβύρινθο. Αν κάποιος από τους προσφερόμενους νέους από την Αθήνα, κατόρθωνε να φθάσει στο κέντρο του Λαβυρίνθου και να σκοτώσει τον Μινώταυρο, τότε θα σταματούσε η υποχρέωση του φόρου αίματος. Κάτι που όπως είναι γνωστό κατόρθωσε ο Θησέας με τη βοήθεια της Αριάδνης.

Για να δείτε το επόμενο κεφάλαιο της σελίδας μας κάντε  «κλίκ»  στον παρακάτω σύνδεσμο  «5.1.2 ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ-Για την κατανόηση της αναλύσεως του μύθου»  ή επιλέξτε την κατηγορία από το αρχικό μενού.

5.1.2 ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ-Για την κατανόηση της αναλύσεως του μύθου

Άδεια Creative Commons

Τα κείμενα της ιστοσελίδας βασίζονται στο βιβλίο: «Η οδός επανόδου στον Έρωτα, στην Αλήθεια, στη Ζωή, στην Αγάπη» του Ψυχιάτρου-Ψυχοθεραπευτού Στρατή Γ. Οικονόμου, το οποίο είναι κατοχυρωμένο με ISBN 960 220 058 8. Οποιαδήποτε εμπορική χρήση,αντιγραφή ή τροποποίηση διώκεται από το νόμο.
Το βιβλίο «Η οδός επανόδου στον Έρωτα, στην Αλήθεια, στη Ζωή, στην Αγάπη» του  Στρατή Γ. Οικονόμου διέπεται από την άδεια Creative Commons Αναφορά προέλευσης-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Μη εισαγόμενο .

Δικαιώματα πέρα από τα πλαίσια αυτής της άδειας ενδεχομένως να είναι διαθέσιμα στο gnothisafton.wordpress.com.

Copyright © 2010
Με την επιφύλαξη κάθε δικαιώματος.

Protected by Copyscape Online Infringement Detector

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s