5. Η ένταξη στο κοινωνικό δίκτυο


5. Η ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ

Έχοντας στις πλάτες μας το φορτίο των ενδοοικογενειακών παιδικών συμπλεγμάτων που οδηγούν στα θεμελιώδη είδωλα και αντιείδωλα και με την επίλυσή τους ή όχι κατά τη διάρκεια των μαθητικών χρόνων, φθάνουμε στα φοιτητικά χρόνια (ενηλικίωση), οπότε αρχίζει η προσπάθεια ένταξης στο κοινωνικό δίκτυο.

Είναι φυσιολογικό εξαιτίας των ενορμήσεων, η προσπάθεια αυτή να ξεκινάει με την κάλυψη των συναισθηματικοσεξουαλικών αναγκών και αμέσως μετά ή παράλληλα, η προσχώρηση σε έτοιμα κοινωνικά δίκτυα με τη μορφή πολιτικών κομμάτων, θρησκευτικών οργανισμών, αθλητικών σωματείων κ.α., τα οποία κατά κάποιο τρόπο σφραγίζουν και την κοινωνική ταυτότητα την οποία αναζητά ο νεαρός άνθρωπος.

Σήμερα είναι γενικότερα αποδεκτό, ότι η όλη αυτή προσπάθεια κινητοποιείται από τις δυνάμεις της Libido και ανάλογα με τις καθηλώσεις της ή μη, κατά την διαδρομή της στην πιο κρίσιμη χρονική περίοδο, της πρώτης επταετίας της ζωής.

Κρίνοντας ότι το κεφάλαιο αυτό έχει θεμελιώδη σημασία και ενδιαφέρον για το πλατύ κοινό, θέλουμε να γίνει όσο το δυνατόν περισσότερο κατανοητό. Νομίζουμε ότι αυτό θα το πετύχουμε, αν προτάξουμε την ανάλυση και την ερμηνεία που κάναμε σε δύο μύθους της αξιοθαύμαστης Ελληνικής μυθολογίας, η οποία μαζί με τις τραγωδίες-των οποίων είναι γνωστό ότι αποτελεί την πρώτη ύλη-διηγούνται κατά τον καλύτερο τρόπο (ποιητικά-δραματουργικά) την περιπέτεια της ανθρώπινης ύπαρξης, στην ατομική και κοινωνική της δραστηριότητα. Πρόκειται για τους μύθους των ηρώων Ηρακλή και τον άθλο της νίκης του κατά την μονομαχία του με τον πανίσχυρο βασιλιά Ανταίο και του Θησέα για τον άθλο της νίκης του, κατά τη μονομαχία με τον Μινώταυρο, μέσα στον λαβύρινθο.

Ο ΛΑΒΥΡΙΝΘΟΣ

ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ

Θα έχετε ακούσει φυσικά για τον περίφημο μινωϊκό Λαβύρινθο και όλη τη μυθολογία του. Λέγεται ότι έγινε κατ’  αντιγραφή του αιγυπτιακού, από τον Δαίδαλο.

Χαρακτηριστικές κυρίως αναπαραστάσεις σε νομίσματα, ψηφιδωτές σε δάπεδα, βραχογραφίες κ.α., αποδεικνύουν ότι ο Λαβύρινθος απετέλεσε ένα παγκόσμιο και πολυσήμαντο θα λέγαμε σύμβολο.

Εγχάρακτοι λαβυρινθοειδείς σχηματισμοί, έχουν εντοπισθεί στην Αγγλία, Συρία, Καύκασο, Ισπανία, χρονολογημένες από το 1000 έως και το 2000 π.Χ.

Βρέθηκαν ακόμη στους Ινδιάνους του νέου Μεξικού, στις Ινδίες, Αφγανιστάν, Σουμάτρα κ.α.

Ο παλαιότερος τύπος λαβυρίνθου που είναι γνωστός στην περιοχή της Μεσογείου και των Ινδιών, έχει επτά διαδρομές,-σχηματίζεται με επτά ομόκεντρους κύκλους- και η κατασκευή του χαρακτηρίζεται από την ένταξη ενός σταυρού, αμέσως κάτω από το κέντρο του περιγράμματος.

Η όδευση ξεκινά στη βάση του σταυρού, για να καταλήξει ύστερα από τη διαδρομή ολόκληρου του σχήματος, στο γεωμετρικό του κέντρο.


Αυτός ο τύπος λαβυρίνθου-τον οποίο θεωρούμε πρότυπο και γνήσιο- θα μας απασχολήσει κυρίως παρακάτω-συγκεκριμένα ο μινωϊκός-, σε ότι αφορά τη μυθολογία και τον συμβολισμό του.

Το μυθολογικό περιεχόμενο το οποίο πλαισιώνει τους λαβυρίνθους, έχει σημαντικές ομοιότητες, ιδιαιτέρως στους πολιτισμούς ινδοευρωπαϊκής προέλευσης.

Στους μύθους, ο λαβύρινθος χαρακτηρίζεται συνήθως ως χώρος εξορίας χωρίς τη δυνατότητα διαφυγής. Όπως θα δείτε παρακάτω, ενώ μέσα από μια πρώτη ματιά, η δική μου ερμηνεία φαίνεται τελείως διαφορετική, μια καλύτερη προσέγγιση του μύθου, αποδεικνύει ύπαρξη ταυτίσεως.

Σε πολλές περιοχές της κεντρικής Ινδίας, του Καυκάσου, αλλά και στους Ινδιάνους του Νέου Μεξικού, οι λαβύρινθοι συσχετίζονται με δοξασίες γύρω από την κίνηση των ουράνιων σωμάτων (πορεία του ήλιου και των πλανητών).

Οι Yung και Kerenyi, ερμηνεύουν την παγκοσμιότητα του σχήματος του λαβυρίνθου, λέγοντας ότι ο Λαβύρινθος, είναι μία από τις πιο σημαντικές αρχετυπικές παραστάσεις, η οποία διατυπώνει βιώματα και ερωτηματικά που βρίσκονται στο μεταφυσικό επίπεδο, του αρχέγονου ανθρώπου.

Ο Λαβύρινθος, σαν αρχέτυπος, συμβολίζει την πρώτη επαφή με το ασυνείδητο, όταν αρχίζει η πορεία προς την εξατομίκευση. (Εγώ προσθέτω: όχι μόνο την πρώτη επαφή αλλά και τον φωτισμό και την εξάλειψη του ασυνειδήτου).

Από όλες τις προσπάθειες αποσυμβολοποίησης, εκείνη η οποία ταιριάζει περισσότερο στη δική μου, είναι αυτή που δέχεται ότι ο Λαβύρινθος συμβολίζει τις δυσκολίες του ανθρώπου, για την ανακάλυψη του εαυτού του, του ˝κέντρου˝  της υπάρξεώς του.

Κοινό όμως γνώρισμα των ερμηνειών, νομίζω ότι είναι η γενίκευση, η αοριστία και η δογματικότητα της μεθοδολογίας, την οποία χρησιμοποιεί ο κάθε ερευνητής, χωρίς να αναλύει λεπτομερειακά αυτά τα ίδια τα δεδομένα του συμβόλου. Έτσι έχουμε ερμηνείες τύπου αφορισμών, όπως: ο κοπιώδης δρόμος γεμάτος κινδύνους, τελετή μεταβάσεως από του βεβήλου εις το ιερόν, από το εφήμερο στην αιωνιότητα, από τον άνθρωπο στη θεότητα. Αφορισμοί οι οποίοι κατά τη γνώμη μου, μιλούν όλοι περί της Αληθείας, χωρίς όμως κάποιος να την αποδεικνύει.

Δεν απορρίπτω την ερμηνεία του συμβολισμού για τον εγχάρακτο σε πέτρα Λαβύρινθο των Ινδιάνων Hopi της Αριζόνας-ο οποίος μάλιστα είναι κρητικού τύπου με επτά διαδρομές-, ως συμβόλου του ˝Ιερού Γάμου˝  του Ήλιου με τη Γή, που θεωρείται προεξάρχουσα συμβολική πράξη γονιμότητος, αλλά θα πώ κάτι παραπέρα-όπως θα δείτε-, ότι δηλαδή συμβολίζει γενικά τη σύζευξη της αρρενωπότητας με τη θηλυκότητα, φυσικά όχι με τη στενή σεξουαλική της έννοια, αλλά με την ευρύτατη νοητική.

Επίσης δεν διαφωνώ με την άποψη ότι λαβυρινθοειδή σχήματα, θυμίζουν κατά κάποιο τρόπο σχέδια του Da Vinci στην Anatomia του De Liucci και τα οποία δείχνουν την λαβυρινθοειδή μορφή του ανθρώπινου σώματος. Θα υποστηρίξω όμως πιο συγκεκριμένα, το γιατί ο Λαβύρινθος απεικονίζει όσο πιο αφηρημένα-συνοπτικά-και δυναμικά γίνεται, τον ανθρώπινο εγκέφαλο. Βέβαια η δυναμική του έκφανση, δεν θα μπορούσε να αποδοθεί σωστά παρά μόνο μέσα από την κίνηση, γι’ αυτό και έχουμε την ύπαρξη των λαβυρινθικών χορών, που για όλο τον μεσογειακό χώρο, ήταν ο χορός της Αριάδνης κι ένας άλλος ετρουσκικής προελεύσεως. Αλλά και πιο κοντά σ’ εμάς χρονικά, ο χορός της τελετής της ενηλικίωσης των Βάσκων, είχε σχήμα μινωϊκού λαβυρίνθου, καθώς και παρόμοιος χορός της νοτίου Γαλλίας Dance Candiote. Νομίζω δε, ότι και ο χορός των ˝Δερβίσηδων˝  τον οποίο μελέτησε ο Γεώργιος Γκουρτζίεφ και αφιέρωσε τη ζωή του, στο να μπορέσουν να τον αποδώσουν σωστά οι μαθητές του, συνδέεται σημαντικά με τους λαβυρινθοειδείς χορούς.

Ακόμη, ο Λαβύρινθος χρησιμοποιήθηκε ευρύτατα για τη συμβολική απεικόνιση χώρων και πόλεων, όπως αυτή που έγινε για την Ιεριχώ και διαδόθηκε ευρύτατα. Σύμφωνα με τα αρχαία Ιουδαϊκά χρονικά, η Ιεριχώ ιδρύθηκε την 4η χιλιετία π.Χ., κτίσθηκε δε από επτά βασιλείς που ο καθένας τους κατασκεύασε κι από ένα τείχος γύρω από την πόλη.

Ο κάθε επισκέπτης λοιπόν, έπρεπε να βαδίσει γύρω της επτά φορές, διανύοντας την προκαθορισμένη επίπονη πορεία την οποία σχημάτιζε ο λαβύρινθος των επτά τειχών (πράξη καθάρσεως).

Στην περίοδο της αναγέννησης, το κέντρο του Λαβυρίνθου συμβολίζει τη Σοφία σε όλο το φάσμα και το δένδρο που συχνά απεικονίζεται σ’ αυτό, είναι το ˝δένδρο της γνώσεως˝.

Το μυθολογικό πλαίσιο του κρητικού λαβυρίνθου, λειτουργεί ως αλληγορία της απελευθέρωσης του ανθρώπου από τα δεσμά της άγνοιας. (Έξοδος του Δαίδαλου και του Ίκαρου από τη φυλακή τους στο κέντρο του λαβυρίνθου).

Επίσης χαρακτηριστική χρήση του σχήματος για απόδοση αλληγορικών εννοιών, είναι η απεικόνιση της εξόδου από τον Λαβύρινθο, του διάσημου ουμανιστή Achille Bocchi.

Εδώ πρέπει να διευκρινίσω ότι προσωπικά, δεν δέχομαι την έξοδο ως απελευθέρωση, αλλά ότι η απελευθέρωση επέρχεται με την κατάκτηση του κέντρου του Λαβυρίνθου και η έξοδος από αυτόν γίνεται αποκλειστικά για λόγους προσφοράς της Σοφίας (υπό του απελευθερωμένου-φωτισμένου), στους ανθρώπους.

Για να δείτε το επόμενο κεφάλαιο της σελίδας μας κάντε  «κλίκ»  στον παρακάτω σύνδεσμο  «5.1.1 Ο ΜΙΝΩΙΚΟΣ ΛΑΒΥΡΙΝΘΟΣ-Σημαντικές μυθολογικές πληροφορίες»  ή επιλέξτε την κατηγορία από το αρχικό μενού.

5.1.1 Ο ΜΙΝΩΙΚΟΣ ΛΑΒΥΡΙΝΘΟΣ-Σημαντικές μυθολογικές πληροφορίες


Άδεια Creative Commons

Τα κείμενα της ιστοσελίδας βασίζονται στο βιβλίο: «Η οδός επανόδου στον Έρωτα, στην Αλήθεια, στη Ζωή, στην Αγάπη» του Ψυχιάτρου-Ψυχοθεραπευτού Στρατή Γ. Οικονόμου, το οποίο είναι κατοχυρωμένο με ISBN 960 220 058 8. Οποιαδήποτε εμπορική χρήση,αντιγραφή ή τροποποίηση διώκεται από το νόμο.
Το βιβλίο «Η οδός επανόδου στον Έρωτα, στην Αλήθεια, στη Ζωή, στην Αγάπη» του  Στρατή Γ. Οικονόμου διέπεται από την άδεια Creative Commons Αναφορά προέλευσης-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Μη εισαγόμενο .

Δικαιώματα πέρα από τα πλαίσια αυτής της άδειας ενδεχομένως να είναι διαθέσιμα στο gnothisafton.wordpress.com.

Copyright © 2010
Με την επιφύλαξη κάθε δικαιώματος.

Protected by Copyscape Online Infringement Detector

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s